Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen
Global Maritime Recruitment

Scheepsbouw en reparatie

Scheepsbouw:
Het jaar 2019 was uitdagend wanneer het gaat om het aantal nieuwbouworders voor zeeschepen. De waarde van de orderintake bedroeg slechts €351 miljoen. Volgens opgave van branchevereniging NMT vertaalde dit zich in meer dan een halvering van het bestelde Compensated Gross Tonnage (CGT). Vooral het uitblijven van orders voor grote baggerschepen, hoog van complexiteit en orderwaarde, heeft gezorgd voor deze forse daling over de laatste jaren. De totale waarde van het orderboek bedroeg €1,76 miljard, een daling van 5% ten opzichte van een jaar eerder. Positief was de lichte stijging van het aantal bestelde shortsea schepen. Deze dertien bestelde schepen betekenen een opsteker voor vooral de Noordelijke scheepswerven. Ook werden er veel binnenvaartschepen (incl. luxe rivier cruisers) en vissersschepen besteld bij Nederlandse werven in 2019 Een opsteker was de order voor de bouw van een aantal fregatten voor de Duitse marine.

Impact COVID-19 op de scheepsbouw
Ook de scheepsbouw ontkomt niet aan de gevolgen. Zo worden reparatie- en verbouwopdrachten uitgesteld en waren zeker in het begin van crisis productiebeperkingen door het stilleggen van werven (of fabrieken van toeleveranciers) een groot probleem. Omdat de scheepsbouw laatcyclisch is zijn gevolgen vooral op lange termijn merkbaar.